Creative Ways People Around the World Show Their Concerned About MH370 Tragedy


Lebih tiga minggu kita digemparkan dengan berita kehilangan pesawat MH370. Segala aktiviti pencarian dan menyelamat (rujuk: SAR) telah dijalankan sejak hari pertama lagi. Setakat ini dikhabarkan 26 buah negara telah pun menyertai pasukan misi SAR pesawat tersebut dan mereka masih mencari hingga ke hari ini. Malaysia beruntung kerana mempunyai hubungan diplomatik yang amat baik dengan kebanyakan negara di dunia.

Orang ramai yang memerhati dan mengikuti perkembangan pesawat tersebut bersimpati dengan keluarga mangsa. Masakan kita sama sekali tidak bersimpati melihat keadaan mereka yang sangat kasihan, hanya dengan melihat raut wajah mereka sudah pun menceritakan segala keresahan dan kerisauan yang mereka sedang hadapi. Dengan itu, ramailah individu mahupun kumpulan yang cuba menyampaikan rasa prihatin mereka dengan orang ramai terutama keluarga mangsa yang terlibat. 

Dalam entri kali ini, marilah kita sama-sama hayati penat lelah mereka yang terlibat dalam usaha murni menenangkan suasana. Kebanyakan platform yang mereka gunakan adalah solat hajat bagi muslim, poster, tanda tangan beramai-ramai, gambar, pesanan dan yang paling gempak sekali menggunakan pasir membentuk mesej yang teramat kreatif. Sama-sama kita hayati:

1. Doa dan Solat Hajat


Brunei


2. Wall of Wishes

UNIMAS
UNIMAS
Taiping, Perak
Pavilion KL
Pavilion KL
Pavilion KL
KLIA
4. Graffiti


Taiping, Perak
Taiping, Perak
Makati City, Metro Manila, Philippines
Makati City, Metro Manila, Philippines
5. Seni Binaan Pasir


Pantai Puri, India
Pantai Puri, India
Pantai Puri, India
6. Poster BN

Setiap titik peluh yang dihasilkan menjadi bukti betapa prihatinnya mereka terhadap saudara-saudara atas dasar kemanusiaan. Sama-samalah kita berdoa dengan cara masing-masing supaya mangsa terlibat ditemukan dan masih hidup atau setidak-tidak dapat menemui mayat mereka jika telah meninggal dunia.

0 comments:

Apa pandangan nakama-namaka hyung tentang artikel di atas?